Тема:
Програми
опрацювання електронних таблиць. Призначення і функції електронних таблиць.
Мета:
А) навчальна: сформувати
уявлення про електронні таблиці, їх призначення та основних етапів їх
створення, формування пізнавальних здібностей;
Б) розвиваюча: розвинути
логічне мислення, розвиток пам'яті, розвиток
уважності, зорової та моторної координації;
В) виховна: формування
навичок зібраності, уважності, акуратності в роботі з табличними даними.
Методи: бесіда, розповідь, робота в парах, метод
«ПРЕС», метод проектів.
Тип уроку:
урок вивчення нового
матеріалу та набуття нових знань.
Х І Д У Р О К У
1. Мотивація навчальної діяльності
Ми вже розглянули
один із редакторів, який входить до складу пакета Microsoft Office – Microsoft Word. У чому полягає основне призначення Microsoft Word? Це редактор для обробки текстової
інформації, в якому ми мали змогу створювати таблиці, але не мали
можливості обробляти ці числові та
текстові дані, тобто робити певні розрахунки.
Згадайте найперше призначення комп'ютера, яке походить від англійського
слова computer (обчислювач). Необхідність
обробки числових даних і дотепер не втратила своєї актуальності. Більшість
числових даних, що підлягають обробці в різноманітних сферах людської
діяльності, можуть бути подані у вигляді таблиць. До того ж, у вигляді таблиць
можна подати текстові дані. Назвіть приклади текстових даних (імена,
захворювання, назви товарів, назви міст тощо). У вигляді таблиць можна подати
дані, які містять дати. На відміну від роботи з
текстовими даними, для дат можна обчислювати проміжки в днях, місяцях, роках.
Справді, але для таких розрахунків треба враховувати непросту побудову
сучасного григоріанського календаря. Зрозумілі особливості роботи з годинами,
хвилинами і секундами. Всі ці види даних можуть входити до реальних таблиць
одночасно. Життя може вимагати їхньої обробки різного рівня —від простого
зведення у вигляді зручної таблиці до досить складних інженерних,
статистичних, фінансових обчислень. Інструмент, який дає змогу виконувати такі
розрахунки і вимагає від фахівця у своїй галузі мінімальних навичок роботи з
комп 'ютером, є надзвичайно корисним.
- Вивчення нового матеріалу
Отже, Microsoft Excel – це сучасний табличний
процесор, який входить до складу пакету Microsoft Office і використовується для організації
розрахунків та аналізу ділових даних.
Табличний
процесор використовує файли робочої книги з розширенням .xls. В одному файлі робочої книги може
зберігатися декілька аркушів.
Завантаження Microsoft Excel відбувається кількома способами:
- Пуск → Программы →Microsoft Excel;
- Використати ярлик на робочому столі;
- Використати ярлик з панелі задач;
- Натиснути кнопку Microsoft Excel на панелі Microsoft Office.
Вихід з програми можна виконати такими
способами:
- Файл → Выход;
- Натиснути кнопку Закрыть у верхній частині вікна Microsoft Excel;
- Alt+F4.
Структура
вікна програми:
Учні називають складові вікна, які спільні з текстовим редактором, а
назву інших складових надає вчитель:
- Рядок заголовку
- Панель меню
- Панель інструментів
- Область задач
- Рядок стану
- Горизонтальна полоса прокрутки
- Вертикальна полоса прокрутки
- Рядок формул
- Заголовки стовчиків
- Заголовки рядків
- Ярлики аркушів
- Активна комірка
Далі вчитель дає можливість
учням пояснити назву нових складових вікна, тобто їх призначення.
Активна
комірка – це та, на якій знаходиться курсор.
Координати
комірок. Ви, напевне, грали в «Морський
бій». Як у цій грі позначаються клітинки? Наведіть
приклади.
Тепер давайте з’ясуємо, які початкові економічні
дані нам необхідні. По-перше, наше виробництво виготовлятиме та продаватиме
власну продукцію. Але заздалегідь кожне підприємство повинно зробити план для
розрахунку витрат на виробництво та визначення виторгу, так як це необхідно для
визначення чи вигідно взагалі підприємству виготовляти дану продукцію. Отже,
план виробництва – це та кількість продукції, яку планує виготовити
підприємство, відповідно план продажу – це та кількість продукції, яку
підприємство планує продати, як правило ці цифри повинні збігатися. Але на
виробництво, а особливо на продаж підприємства можуть вплинути різні чинники,
тому фактичний продаж та виробництво, що являє собою реальні показники, тобто
скільки практично виготовлено та продано продукції, не завжди будуть збігатися
з плановими, тому ці дані необхідно внести в таблицю. Для з’ясування на скільки
підприємство виконало план додаємо графу відхилення, що являтиме собою різницю
планових та фактичних показників, а також відсоток виконаного плану, так як
підприємство працює з точними показниками і для порівняння використовує
показники відсотків.
- Інтерактивна вправа
Тепер давайте об’єднаємось в групи по 2 особи.
Кожен член групи повинен скласти окремо таблицю, але найменування продукції
повинні співпадати, адже ці таблиці зв’язані між собою: перший – Виробництво
продукції за рік, другий – План продажу продукції, а потім кожен з учнів копіює
у власний документ таблицю, створену іншим членом групи.
Отже, результатом повинна бути власна робоча книга
в кожного члена групи, яка має назву вашого підприємства і складається з двох
аркушів, кожен з яких містить таблицю даних з переліком продукції і введеними
числовими даними для подальших розрахунків, а також встановленими границями
таблиці, кожен аркуш повинен мати назву відповідно до змісту таблиці.
Наприклад: 1 – Виробництво, 2 – Продаж (загальний).
Учні
попередньо обговорюють найменування продукції та дані таблиці. Відбувається обговорення учнями матеріалу в групах,
після чого учні створюють власні таблиці та кожен член групи презентує дані власного
виробництва.
6. Підбиття підсумків
Учитель пропонує повернутися до мети поставленої на початку уроку, щоб
з’ясувати її досягнення. Потім
пропонується дати відповіді на такі запитання у формі фронтального опитування:
Що спільного та відмінного ви знаєте під час
роботі з таблицями в текстовому і табличному редакторі?
Як запустити табличний редактор Microsoft Excel?
Які дані
можна вводити в комірки?
Як змінити
розміри комірки?
Як визначити
адресу комірки?
Як змінити
назву аркуша?
Що нового ви дізналися на сьогоднішньому занятті?
Які навички ви сьогодні отримали?
Закінчити наш урок я
пропоную вам побудувавши свою відповідь на запитання «Яке призначення має
табличний редактор Microsoft Excel?» таким чином:
- Я
вважаю, що …
- Тому,
що…
- Наприклад,
…
- Таким
чином, …
Учні по черзі висловлюють свою думку за запропонованою схемою.
7. Домашнє завдання
Немає коментарів:
Дописати коментар